Anslut dig till vårt nyhetsbrev

Det är helt gratis, bara fyll i din epostadress och tryck skicka.
  • Vandring på skåneleden

Denna artikel kan innehålla annonslänkar/adlinks

Varje år har jag och Rebecca som tradition att dra ut på en vandring någonstans i Sverige tillsammans med några vänner. Vi brukar försöka komma ut i slutet av april eftersom naturen är så fin när det börjar bli grönt i skog och mark. Denna gången bestämde vi oss för att vandra etapp 4 & 5 på kust till kustleden som går från Bökestad till Vesslarp. Totalt blev det en sträcka på ca 2,6 mil. Det är en väldigt fin led med varierande natur, vi gick både genom barr- och lövskog och runt omkring oss fanns det flera olika sjöar. Dock var det lite kallt ännu för årets första dopp, det var varmt i solen men det blåste kalla vindar.

Vi hade väldig tur med vädret, vi kände inte av en enda droppe regn. Annars brukar det vara typiskt att det blir dåligt väder när man ska ut och vandra. Under vårt tur på skåneleden passade vi på att ta några bilder så ni läsare också kan få följa med på vandringen och de saker vi upplevde.

Första kvällen innan vi började vandra slog vi upp våra tält på rastplatsen i Bökestad. Det var en väldigt fin rastplats som låg in till en sjö. Här passade vi på att grilla den ekologiska nötkorv vi köpt från Sunnantorps Gård och Rebecca passade på att torka sina blöta barfotaskor bredvid grillen.

Innan vi drog iväg på vandringen passade vi på att förbereda bra mat som vi kunde ta med oss. Det kan vara ganska svårt att ta med sig bra mat när man ska ut och vandra, dels på grund av platsbrist men även på grund av kylningsmöjligheterna. Då blir det lätt att det slinker ner mindre bra mat i väskan men det försökte vi undvika på denna vandringen. Några dagar innan vi gav oss iväg bakade Rebecca de goda glutenfria korvbröden som ni kan se på bilden och jag passade på att göra ihop lite coleslaw.

En av de bästa sakerna med att vara ute i naturen och sova i tält är att vakna till den friska morgonluften. Det är en väldigt speciell känsla att väckas mjukt av solen som är på väg upp, fint är det också när solen precis börjar lysa igenom träden.

Till frukost åt vi hemmagjord kefir tillsammans med ett par torkade fikon och en näve solroskärnor. Till det åt vi även riskakor med en ordentlig klick leverpastej på. Det blev en helt okej vandringsfrukost som vi stod oss länge på vilket var bra för framför oss väntade en vandring som gick i en konstant uppförsbacke på smala stigar. Det var en lite utmaning, precis som vi gillar det :).

Här ser vi Rebecca som precis tagit sig över en smal bro. Vi hade tur med vädret som ni kan se och det värmde skönt i morgonsolen men i skuggan var det fortfarande kyligt.

Här står jag i full utrustning i den fina skogen.

Med oss på vandringen hade vi även två hundar. Här ser vi den första av dem.

Pollen, pollen, pollen. Jag förstår att det är så många som har stora problem med pollenallergi i år. Det var en hel del pollen i luften och på marken runt omkring oss. Här är Rebeccas sko och byxben fullt med pollen.

När man är ute i naturen vet man aldrig vad man får se för något spännande. När vi kom runt en krök kunde vi se en stor flock med vildsvin lite längre bort, det var ungefär 6 stora vildsvin och säkert upp emot 30 kultingar som var ute på fältet. När vi fick syn på vildsvinen gällde det att snabbt hålla koll på hundarna så de inte sticker iväg och börjar jaga något av dem för vildsvin är farliga, speciellt när de har kultingar. Till sist märkte vildsvinen att där var någonting som lurade bland träden så de sprang iväg och vi fortsatte vår vandring.

Efter 1,3 mil var det dags att vila och äta lunch. Vi passade på att stanna in till en sjö där vi också tog oss en lite tupplur i solen innan vi fortsatte.

Naturen längs leden skiftade väldigt snabbt, som ni kan se på den här bilden syns en tydlig linje mellan barskog och lövskog.

Vi fortsatte vår vandring och kom in i ett skogsparti som var väldigt fint. Det var en gammal skog som fått vara orörd vilket kan ses bland annat på den tjocka mossa. Den här delen av skogen var sagoliknande.

Efter cirka 2,1 mils vandring var det dags att slå läger för kvällen. Det var inte helt lätt att hitta en bra lägerplats eftersom det inte fanns några direkt plana ytor där vi kunde slå upp tältet. Efter en stunds letande hittade vi till slut en plats som fungerade, vi byggde en liten eldstad där vi grillade kvällens middag som bestod av fläskkotletter och grönsaksknyten.

Här ser vi två trötta men väldigt glada hundar som har fått springa runt i skogen hela dagen. Tyvärr stukade vår hund Charlie, hunden till vänster, sin vänstra tass och fick hoppa på 3 ben den sista sträckan dagen där på. Men allt gick bra och nu när detta inlägget publiceras är han uppe på alla benen igen.

Till frukost dagen därpå värmde vi blomkålspizza i ett foliepaket som jag och Rebecca förberett dagen innan vandringen.

En riktigt smarrig frukost, recept på hur du gör pizzabotten på blomkål kan du hitta här. Riv i lite ost i smeten också så blir den riktigt god.

Efter frukosten packade vi ihop våra grejor och gick de sista 5 kilometerna. När vi väl kom fram till bilen och kunde ta av oss väskorna var vi trötta men vid väldigt gott humör. Känslan av att vara ute i skogen är någonting jag verkligen gillar. Det är väldigt rofyllt och det är någonting jag ser fram emot varje gång.

Att kunna dra ut och vandra, klättra, simma eller vad du nu än tycker är kul att göra är precis det hälsa som livsstil handlar om. Att kunna göra sådant du tycker är roligt utan att din hälsa begränsar dig. Tack vare att vi äter riktig mat, tränar och rör oss på ett sätt som gör att vi har god fysik klarar vi av att ge oss ut på vandringar eller göra andra saker som vi tycker är roligt. Helt utan att behöva oroa oss för att vi inte ska klara av belastningen på grund av smärta, otillräcklig styrka eller uthållighet. Hälsa som livsstil är sättet vi lever för att verkligen kunna känna oss fria att leva livet så som vi vill och må väldigt bra under tiden!

Vi hörs snart igen!

Johan

PS. Gilla Hälsa som livsstil på Facebook och glöm inte bort att anmäla dig till vårt nyhetsbrev.

lakande-mat

Testa på anti-inflammatorisk kost enligt AIP med vår e-kurs Läkande mat.

E-kursen innehåller:
    • Färdiga menyer för 4 veckor så du slipper planera
    • Kompletta inköpslistor att ta med dig till mataffären
    • Information om antiinflammatorisk kost och helhetshälsa