Anslut dig till vårt nyhetsbrev

Det är helt gratis, bara fyll i din epostadress och tryck skicka.

• Vandra och prata företagande i Store Mosse Nationalpark

Vi lyckades förra veckan att pricka in de första sommardagarna för att träffa våra vänner och även ”kollegor” Magnus & Jenny från bloggen Under vårt tak. Vi bestämde träff i Store Mosse Nationalpark och ägnade tiden åt att vandra, äta gott och prata företagande i det fina vädret.

Att samverka med andra egenföretagare/entreprenörer

Min arbetsbakgrund är inom både statligt och kommunalt myndighetsarbete, därför är jag van vid begrepp såsom att samverka och nätverka. Det är ofta mycket möten både internt och externt.

Numera är det däremot bara jag och Johan som träffas dagligen. Vi försöker hålla lite mer strukturerade möten för att planera in arbete och arbeta utifrån en målsättning. Men det är fortfarande bara vi två. Och i ärlighetens namn blir vi ibland både lite hemmablinda och förlorar inspiration.

Därför älskar vi när vi får tillfälle att träffa ”kollegor” såsom Magnus och Jenny som också är egenföretagare och entreprenörer. Magnus och Jenny är i första hand våra vänner numera, men när vi träffas får vi tillfälle att diskutera sådant vi inte kan prata om med andra vänner. De är i en liknande situation och har liknande målsättning med livet.

Eftersom vi valt en annorlunda livsstil jämfört med våra vänner och familj är det ibland svårt att prata om sitt arbete då andra inte riktigt förstår vad vårt arbete numera faktiskt är. Vissa tror att vi sitter och ugglar ensamma i vårt hus utan intryck från omvärlden och att vi lever på drömmar och kärlek.

Det är till viss del sant att vi lever på drömmar och kärlek, men det i sig betalar inte våra räkningar. Vi har skapat oss en arbetsmodell där vi ska kunna tjäna pengar för att betala våra räkningar men på ett sätt där vi får mer tid till att göra sådant vi tycker är roligt. Framförallt på ett sätt där vi kan styra över vår egen tid vilket är otroligt viktigt för oss.

Just sådana ämnen kan vi diskutera med Magnus och Jenny. De förstår vad vi pratar om, vilka svårigheter det innebär och vilka hinder vi stöter på. Dessutom får vi tillfälle att prata om olika sätt vi kan samarbeta och samverka för att gynna oss båda.

Exempelvis jobbar jag och Johan på ett projekt som vi vill lansera. Eftersom vi som sagt mestadels bara jobbar och diskuterar med varandra så fastnar vi ibland i frågor där vi behöver input från någon annan eller helt enkelt att energin eller inspirationen dippar.

Vi passade på att göra en presentation av vår idé/projekt för Magnus och Jenny för att se om det är något vi kan arbeta på tillsammans på något sätt. Så himla roligt!

Store Mosse Nationalpark

Store Mosse Nationalpark ligger ganska exakt mittemellan oss och Magnus och Jenny. Det ligger i Gnosjö, Vaggeryd och Värnamo kommun. Store Mosse är Sydsveriges största myrområde. Magnus och Jenny bor ut mot västkusten och vi mot östkusten, det tar ca 4,5 timme att köra hela vägen hem till dom. Därför är det smidigt att mötas halvvägs!

Vi träffades vid Naturum där vi tog en titt på kartan för att se var vi kunde slå läger för natten och vilken led vi skulle gå första dagen.

Vi bestämde oss för rastplats S Svänö och körde dit. Där slog vi upp vårt tält och Magnus och Jenny parkerade deras fina campingbil. Vi inledde med en god lunch i solen som Jenny lagat.

Vi lyckades stämma träff just när de första sommardagarna kom och vi hade det riktigt varmt under båda dagar.

Kävsjön runt

Efter lunch fyllde vi på våra vattenflaskor från Klean Kanteen, slängde ner dom i ryggsäcken tillsammans med lite fika och begav oss ut på leden Kävsjön runt.

Kävsjön runt är 14 km lång och går som namnet säger runt Kävsjön. Vi utgick från S Svänö och kom ganska snart till första utsiktstornet med utsikt över Kävsjön.

Här blåste det rätt bra men det var bara skönt i värmen. Snacka om att inte hinna acklimatisera sig i detta svenska vårväder. Ena dagen är det 10-15 grader och nästa 25 grader.

Leden var väldigt lätt att gå och väldigt vacker.

Jag har ju en teori om att de flesta problem kan lösas med en långpromenad. Egentligen borde alla möten hållas under promenader istället för sittandes i ett instängt rum i flera timmar. Energin hålls uppe och den friska luften och mäktiga naturen gör att alla ens problem verkar så mycket mindre.

Jag minns inte hur lång tid det tog för oss att vandra leden runt. Vi stannade till på Naturum för att dricka lite kaffe, vatten och fika med rawbars.

Charlie är inte så bra på att vara i värmen så han tog sig en välbehövlig paus i skuggan.

Vi kom tillbaka till rastplatsen vid kl. 18.30 och startade direkt upp grillen för att fixa kvällsmat. Det är något särskilt att samlas runt en eldplats en varm sommarkväll när kroppen är härligt trött.

Vi grillade hemgjorda kalkonfärsbiffar, korv, sötpotatis och grönsaksspett. Till det serverades majonnäs och sallad. Vi hade också tagit med oss god ekologisk äppelcider som smakar så gott i värmen!

På kvällen gjorde vi oss hemmastadda i Magnus och Jennys campingbil där vi satt uppe till sent och pratade företagande och livet.

Frukost i morgonsolen och mera vandring

Morgonen efter vaknade jag och Johan upp i ett varmt tält och gick direkt till vattenpumpen för att tvätta oss i det iskalla vattnet.

När vi kom tillbaka hade även Magnus och Jenny vaknat. Frukosten bjöds återigen på filtar på gräset. Nykokt kaffe, kokt ägg, Paleomüsli och kokosmjölk smakade riktigt gott.

Lilla Lövö runt

Efter en lång frukost i morgonsolen packade vi ihop vårt tält och slängde ett öga på kartan. Vi bestämde oss för att köra till Kittlakull och promenera Lilla Lövö runt därifrån. Lilla Lövö runt är ca 6,2 km lång.

Det var otroligt varmt denna dag och merparten av leden gick på spångar på mossen. Det är en otroligt mäktig syn att se den enorma mossen och öppna vidderna.

Att gå på spångar medför däremot tyvärr att vi dels inte kunde undkomma solen, och att vi mestadels hade blicken nedåt för att inte trampa utanför spångarna.

Jag hade Charlie i koppel bakom mig hela tiden och ibland tyckte han det blev lite varmt. Då tog han ett steg utanför spången för att svalka sig och sjönk snabbt ner i mossen. Mindre bra idé eftersom det på flera ställen är betydligt djupare än vad man kan ana.

God mat och gott sällskap

Efter en mycket varm spångpromenad kom vi tillbaka till parkeringen där vi åt lunch, denna gången var det jag som bjöd. Vi åt äggwraps med köttfärs och sallad. Därefter kokade Jenny kaffe och vi fikade på dadelbollar innan vi skildes åt igen.

Så fort jag satte mig i bilen somnade jag och Johan körde hem. Värmen tog helt slut på mig! Jag är rätt dålig på att hantera värme och har inte riktigt hunnit vänja mig.

När vi väl kom hem konstaterade vi återigen hur mycket vi uppskattar att träffas på det sättet. Nu har vi massor med ny energi och inspiration för fortsättningen!

Denna artikel kan innehålla adlinks/affiliatelänkar.